Biuletyn Informacji Publicznej
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Nowym Dworze Gdańskim

Wyszukiwarka

Odnośniki

Banery

  • https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/

Treść strony

INFORMACJA

POWIATOWEGO INSPEKTORA NADZORU BUDOWLANEGO W POWIECIE NOWODWORSKIM SKIEROWANA DO

WŁAŚCICIELI I ZARZĄDCÓW NIERUCHOMOŚCI

 

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Powiecie Nowodworskim informuje, że od dnia 20 czerwca 2007 roku do dnia 31 grudnia 2007 roku włącznie będzie możliwa legalizacja samowoli budowlanej, bez zastosowania  konsekwencji określonych w art. 48 – 49b aktualnie obowiązującej Ustawy z dnia 7 lipca 1994 rokuj – Prawo Budowlane (tekst jednolity: Dziennik Ustaw z   2006 roku Nr 156, poz. 1118, z późniejszymi zmianami), to znaczy bez uiszczenia opłat legalizacyjnych, o których mowa w art. 49 ust. 2 lub art. 49 b ust. 5 tej ustawy. Obejmie ona obiekty budowlane, które zostały wybudowane bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia w okresie od dnia 1 stycznia 1995 roku do dnia 11 lipca 1998 roku, jeżeli przed dniem 11 lipca 2003 roku nie zostało wszczęte postępowanie administracyjne w tej sprawie przez właściwy organ nadzoru budowlanego.

 

Procedura zalegalizowania samowoli budowlanej została szczegółowo określona w ustawie z dnia 10 maja 2007 roku – O zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 2007 roku Nr 99, poz. 665 – z dnia 5 czerwca 2007 roku) i polega w głównych aspektach na dokonaniu czynności w niżej przedstawionej kolejności:

 

  • złożeniu przez inwestora (sprawcę samowoli budowlanej) wniosku o pozwolenie na użytkowanie wraz z odpowiednimi dokumentami,
  • weryfikacji w/w dokumentów przez organ nadzoru budowlanego, polegającej na sprawdzeniu zgodności złożonych dokumentów, w tym inwentaryzacji powykonawczej rozpatrywanego obiektu budowlanego oraz ekspertyzy technicznej, potwierdzającej przydatność obiektu do użytkowania, pod warunkiem zgodności z obowiązującymi przepisami,
  • kontroli obiektu przez organu nadzoru budowlanego, mającej na celu potwierdzenie zgodności inwentaryzacji powykonawczej ze stanem faktycznym,
  • wydaniu decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie.

wskazówki praktyczne:

  • przed złożeniem wniosku o pozwolenie na użytkowanie warto zasięgnąć informacji – opinii w organie samorządu terytorialnego (wójt lub burmistrz miasta) z zapytaniem czy przedmiotowa samowola nie narusza ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jaki obowiązywał ( w dniu zakończenia budowy obiektu ) lub jaki obowiązuje obecnie, o ile został uchwalony;

 

Może dojść do sytuacji, kiedy inwestor poniesie koszty związane z wykonaniem inwentaryzacji powykonawczej i ekspertyzy technicznej obiektu budowlanego, który został wybudowany niezgodnie z w/w planem. W takiej sytuacji organ nadzoru budowlanego będzie musiał wydać nakaz rozbiórki obiektu budowlanego.

 

  •  nie warto składać fałszywego oświadczenia o dacie powstania obiektu, gdyż organ nadzoru budowlanego może wznowić postępowanie i uchylić decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, gdyby dowody, na podstawie których ustalono datę powstania obiektu okazały się fałszywe i wydać nową decyzję, rozstrzygającą o istocie sprawy, w myśl art. 151 § 1 pkt 2 ) kpa

Szczegółowych informacji udziela Powiatowy Inspektorat Budowlany

tel. 0 55 247 36 68 wew. 45

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Sebastian Żwirek
  • opublikował: Administrator Systemu
    data publikacji: 2007-08-10 13:12
  • zmodyfikował: Administrator Systemu
    ostatnia modyfikacja: 2007-08-10 13:18

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 99177
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2023-06-20 10:03:02